70. URODZINY BARWY
BARWA 70. URODZINY BARWY
Krakowska marka Barwa w tym roku obchodzi 70-lecie
Marka ta jako jedna z niewielu firm z polskim kapitałem jest aktywna na rynku od 70 lat. Bazując na doświadczeniu i tradycji podąża za zmianami oraz wykorzystuje najnowsze technologie, laboratoria i linie produkcyjne. Wszystko po to, by oferować swoim klientom najlepszy produkt, oparty o tradycyjne receptury oraz naturalne składniki.
15 kwietnia 1949 roku to data powstania jednej z najpopularniejszych polskich marek kosmetycznych. Początkowo firma była zarejestrowana pod nazwą Wytwórni Artykułów Chemiczno-Gospodarczych Spółdzielni Pracy BARWA. Rok później powstało logo, które choć w odświeżonym kształcie, funkcjonuje do dziś. Symbolem od lat niezmiennie jest papuga. Dziś to jedna z nowocześniejszych firm kosmetycznych ze światowej klasy parkiem maszynowym i zautomatyzowaną linią produkcyjną.
W I poł. lat 50. zaczęto produkować ozdoby choinkowe. Wyroby eksportowane były do Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, a także Kanady i USA. 10 lat później oferta została poszerzona o pasty do butów i podłóg. Nowe perspektywy wymogły na firmie otwieranie kolejnych zakładów produkcyjnych. Łącznie w tym okresie Barwa posiadała już 6 oddziałów zlokalizowanych na terenie Krakowa.
Mydła w kostce przeżywały swój największy rozkwit w latach 70. Produkt skierowany był do szerokiego grona odbiorców, a jego produkcja była oparta aż o 11 wariantów. Wśród nich znalazły się mydła siarkowe, undecylenowe, salicylowe, ichtiolowe, tatarakowo-chmielowe i dziegciowe. Część z nich, produkowana jest do dziś. W związku z takim zainteresowaniem – w 1979 roku Barwa uruchomiła zautomatyzowany ciąg do produkcji mydła. Linia Mazzoni była wówczas jedną z najnowocześniejszych produkcji w Polsce. Jednak marka nie poprzestała na tym sukcesie. Wprowadziła do oferty także płyn do mycia naczyń – Jagna.
Lata 80. to rozwój w dziedzinie kosmetyki pielęgnacyjnej, jako kolejny filar produkcji. Firma wkroczyła na rynek kosmetyków pielęgnacyjnych m.in. z kluczowym brandem MISS. Asortyment wzbogacił się o szereg produktów płynnych, tj. mydła w płynie, szampony do włosów oraz płyny do higieny intymnej. Już wtedy kosmetyki pielęgnacyjne okazały się ważnym działem w sprzedaży, który obecnie jest najważniejszą i najszerszą linią.
W następnej dekadzie (1992) Barwa wypuściła na rynek linię produktów dedykowanym dzieciom – BEBI. W jej skład wchodziły m.in. płatki mydlane, szampon oraz mydło. Wraz ze wzrostem popularności serię wzbogacono o płyny do prania oraz kąpieli. Seria ta w unowocześnionej formule, wciąż jest liderem sprzedaży w segmencie produktów dla dzieci.
Mimo wszystkich zmian na rynku i transformacji, firma Barwa wciąż aktywnie działała, unowocześniając swoje laboratoria oraz wprowadzając nowe produkty. Rok 2005 to wprowadzenie na rynek kosmetyków antytrądzikowych na bazie siarki do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Barwa, jako pierwsza firma w Polsce zaproponowała produkty dla młodzieży, która zmagała się z tego typu problemami.
Od 2003 roku Barwa wprowadziła system zarządzania jakością ISO. Mając na względzie dobro zwierząt już od 2004 roku Barwa zrezygnowała z wykorzystywania tłuszczów zwierzęcych przy wytwarzaniu mydeł. Od tego momentu są one produkowane na bazie oleju palmowego, pochodzącego ze zrównoważonych upraw.
Dwa lata później (2007) została zakończona budowa nowej siedziby i zakładu produkcyjnego przy ul. Szafrana 11 w Krakowie. Nowy obiekt do tej pory uznawany jest za jedną z najnowocześniejszych fabryk w Polsce. W 2010 roku Barwa zakupiła automatyczny ciąg do konfekcjonowania wyrobów zarówno płynnych kosmetycznych, jak i z oferty środków czystości. Nowa hala produkcyjna ma powierzchnię 1300 m2.
Od 2014 roku Barwa prowadzi ekspansję na rynki zagraniczne. Obecnie sprzedaż produktów marki odbywa się w krajach takich jak: Ukraina, Rosja, Litwa, Łotwa, Estonia, Słowacja, Węgry, Czechy, Czarnogóra, Włochy, Francja, Hiszpania, Holandia, USA, Kanada, Armenia, Tunezja, Irak, Afganistan, Wietnam, Tajwan, Bułgaria. Wraz z rozwojem, firma stale stara się wychodzić naprzeciw swoim konsumentom.
W 2014 roku Barwa wprowadziła do swojej oferty kosmetyki dla domu – serię Perfect House.
W 2018 roku marka zaprezentowała nową identyfikację wizualną firmy. Logo nawiązuje do tradycji, ale podkreśla też przemiany, które zaszły w przedsiębiorstwie w ostatnich latach. Znak składa się z sygnetu wywodzącego się z wizerunku papugi oraz logotypu Barwa Cosmetics.